19 december 2010

Pokalristaren avslöjad: "Kul att de hittat min inskription"

-Det är ju rätt kul att de hittat min inskription, säger antikhandlaren Torbjörn Henriksson till Expressens webb-tv.
På fredagen öppnades Lennart Johanssons pokal av landslagsläkaren Magnus Forssblad.
Resultatet från ingreppet på Sophiahemmet är välkänt vid det här laget.
Glöm "Bajen forever". I Lennart Johanssons pokal står inristat "Djurgården är bäst!!".
Men inte länge till.
-Det här är Lennart Johanssons pokal och vi vill att den ska leva lång tid framöver. Då kan den inte vara kopplad till ett speciellt lag. Vi ska ta bort det som står där, säger Svenska fotbollförbundets informationschef Nystedt till TT.
Det var en kollega till den nu avlidne silversmeden Ingemar Eklund som påstod att texten "Bajen forever" fanns i pokalen vilket skapade stor uppmärksamhet. Direkt efter fredagens "operation" höll en konspirationsteori på att få fäste i lokalen. Den gick ut på att läkaren Magnus Forssblad själv skulle ha smugit sig in i pokalen på förhand och ristat in det nya budskapet.
Forssblad har tidigare jobbat som läkare för just Djurgården.
-Nej, nej. Jag kan lova att jag inte varit där. Vi öppnade den i direktsändning med media på plats för att det inte skulle bli några nya spekulationer. Men jag skrattade gott när jag såg vad som stod, säger Forssblad till TT.
Sent på fredagskvällen trädde den faktiske pokalristaren fram i Expressens webb-tv.
Antikhandlaren Torbjörn Henriksson besökte ofta silversmeden Ingemar Eklund. En gång fick han frågan om han ville rista in något i pokalen.
-Det tyckte jag lät som en kul grej. Då fick jag sno ihop något kvickt och ristade in det som står där nu. "Djurgården är bäst" och våra namn, säger Henriksson.
Underskrifterna tillhör frun Anna, Torbjörn själv samt sönerna Ludvig och Leopold.
Men det är bara en tidsfråga innan det som återstår av inskriptionerna endast är minnen.
-Vi får ta bort det. Det är inte mer med det. Våra pokaler ska vara fria från inskriptioner av olika slag. Men jag är inte upprörd över det här. Jag tycker bara att historien är komisk, säger fotbollförbundets ordförande Lars-Åke Lagrell till Aftonbladet på nätet.
Lennart Johansson själv har tidigare klargjort att han ser tilltaget som "smaklöst" snarare än humoristiskt. Den förre Uefa-ordföranden är inbiten AIK-are.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar